
Processen
Oversigt \ Processen \ Overdragelsesformer \ Dokumenter \ For køber \ For sælger \ Valg af rådgiver \ FAQ \ Find køber/sælger
“Forløbet omkring en overdragelse involverer mange beslutninger og forhandlinger, og der er ikke to forløb, som er ens. På denne side giver vi en overordnet beskrivelse af et typisk forløb, herunder hvilke aktører, der almindeligvis er involveret.”
Parterne finder sammen
Det er selvsagt en forudsætning for enhver overdragelse, at sælger ønsker at afhænde - og at køber ønsker at erhverve - den praksis, som skal overdrages.
I mange tilfælde har køber og sælger et godt kendskab til hinanden - f.eks. fordi køber i en periode har arbejdet som ansat i sælgers praksis. I denne situation har parterne almindeligvis haft indledende drøftelser vedrørende mulighed og vilkår for købers hele eller delvise overtagelse af praksissen, og parterne tager ofte herefter kontakt til en advokat med henblik på at bringe processen videre.
I andre tilfælde har parterne ikke et (betydeligt) forhåndskendskab til hinanden, hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvor sælger - helt eller delvist - har udbudt praksissen til salg. Leder du efter en køber eller sælger, så find et overblik over en række relevante ressourcer her.
Der er en række forskellige overvejelser, du som køber eller sælger bør gøre dig, alt efter om der købes en kendt eller fremmed praksis, eller om der sælges til en kendt eller fremmed køber. Læs nærmere om disse særlige overvejelser under afsnittene "Køb af kendt eller fremmed praksis?" på siden Særligt for købere og "Salg til kendt eller fremmed køber?" på siden Særligt for sælgere.
Fastsættelse af købesum og andre hovedvilkår
Købesummen er ofte dét vilkår, som parterne fokuserer mest på. Dette er naturligvis ikke uden grund, da størrelsen af købesummen har væsentlig og direkte betydning for såvel købers som sælgers økonomi efter overdragelsen. Værdiansættelsen af praksissen og forhandlingen om købesummen sker almindeligvis i samspil med en revisor med erfaring inden for branchen, og spørgsmålet er derfor ofte afklaret, når advokaten involveres for at udarbejde og færdigforhandle overdragelsesaftalen mv.
Vi anbefaler, at følgende forhold - som minimum - aftales samtidig med, at købesummen fastsættes, idet der ellers let opstår tidskrævende - og potentielt omkostningstunge - uenigheder herom:
Overtagelsesdagen
Principper for håndtering af:
Varelager, herunder optælling og værdiansættelse
Medarbejdere og medarbejderforpligtelser
Praksis’ lokaler
Om der er aktiver i praksis, som ikke skal overdrages til køber (personlige effekter mv.)
Om overdragelsen skal ske på almindelige vilkår, eller om eksempelvis købers kendskab til praksissen eller sælgers situation medfører, at dele af overdragelsesaftalen (ofte garantierne) skal justeres i forhold til det, som almindeligvis ses i lignende overdragelser
Principper for orientering af medarbejdere, patienter og leverandører
Hvilke andre aftaler, der skal være på plads, herunder f.eks.:
Interessentskabskontrakt (kompagniskabskontrakt)
Kontrakt vedr. samarbejdspraksis
Lejekontrakt
Konsulentaftale med sælger
Udarbejdelse og forhandling af aftaler
Når parterne er nået til enighed om hovedvilkårene for overdragelsen, og der således er truffet en principbeslutning om, at handlen ønskes gennemført på de aftalte grundvilkår, engagerer hver af parterne almindeligvis en advokat til at bistå dem i forbindelse med udarbejdelse og forhandling af de endelige aftaler (klik her for at læse mere om de mest almindelige aftaler).
Alle advokater er uddannet til at varetage klientens interesser, ligesom de alle har tegnet en (lovpligtig) ansvarsforsikring, således at klienterne er sikre på at kunne få erstatning, hvis der begås ansvarspådragende fejl fra advokatens side. Der er dog stor forskel på den dygtighed og hurtighed, hvormed forskellige advokater kan løse opgaven, og vi anbefaler altid, at der vælges en rådgiver, som har solid erfaring med branchen (klik her for at læse mere om valg af advokat).
En god advokat vil sikre, at denne forstår dine specifikke behov og prioriteter, og at du løbende holdes orienteret om processen. En erfaren advokat vil endvidere kunne hjælpe dig med at prioritere og afveje forskellige forhold, således at "handlen kommer i hus", uden at der afgives (unødvendige) indrømmelser vedrørende forhold, som er vigtige for dig.
Underskrivelse af aftaler
Når overdragelsesaftalen mv. er færdigforhandlet, underskrives denne af parterne.
Det er vigtigt at huske, at der i praksis ikke er indgået en bindende aftale om overdragelse, før overdragelsesaftalen er underskrevet af parterne. Også af denne grund er det vigtigt, at parterne vælger kompetente advokater med den fornødne erfaring, således at processen fremmes mest muligt, og forhandlingerne ikke strander i misforståelser og/eller manglende indsigt i branchenormer.
En underskrevet overdragelsesaftale er bindende, men det er dog sædvanligt, at aftalen gøres betinget, hvilket vil sige, at pligten til at købe/sælge praksissen på de vilkår, som fremgår af aftalen, først indtræder, når en række nærmere definerede betingelser er opfyldt. Som eksempler på almindelige betingelser kan nævnes:
at PLO/FAPS anerkender, at vilkårene for overdragelsen af praksissen er i overensstemmelse med gældende regler,
at køber opnår regionens bekræftelse af nedsættelsen i overensstemmelse med den relevante overenskomst,
at eventuelle medejere (f.eks. parter i kompagniskabspraksis) kan godkende købers erhvervelse,
at køber kan indtræde i et eventuelt lejemål på nærmere bestemte vilkår,
at køber overfører købesummen i henhold til aftalens bestemmelser, samt
at købers finansiering af købesummen er på plads.
Parterne har naturligvis en forpligtelse til loyalt at arbejde for, at betingelserne opfyldes, men hvis dette ikke lader sig gøre, er parterne berettiget til at træde tilbage fra aftalen.
Overdragelsen gennemføres
Når aftalens betingelser er opfyldt, bliver aftalen endelig, og overdragelsen gennemføres på de vilkår og pr. den dato, som er fastlagt i overdragelsesaftalen ("overdragelsesdagen").
Køber vil på overdragelsesdagen overføre købesummen, mens sælger vil foretage de skridt, som er nødvendige for, at køber kan anses for ejer af praksissen.
Det er sædvanligt, at parterne i fællesskab på overdragelsesdagen foretager en optælling af medicinalvarer og andre forbrugsvarer m.v., idet køber almindeligvis betaler sælger værdien heraf. I praksis indføjes værdien af varelager og forbrugsvarer mv. som en post i den refusionsopgørelse, der udarbejdes af parternes revisorer.
Endelig er det ikke usædvanligt, at parterne i fællesskab gennemgår lokaler m.v. med henblik på at dokumentere den stand, som lokalerne m.v. overtages i.
Opfølgende skridt
Når overdragelsen er gennemført, er køber ejer af (den overdragne andel af) praksissen, men for især køber er processen dog ikke slut her.
Afhængig af overdragelsen kan der være en lang række forhold, som skal berigtiges, registreres og gennemføres, før alt omkring handlen er endeligt på plads. Det er ikke muligt at lave en meningsfuld oplistning af alle de forhold, som parterne skal være opmærksomme på efter overdragelsen, men en erfaren advokat vil kunne hjælpe dig med at skabe et overblik, således at du er sikker på at komme helt i mål.
Oversigt \ Processen \ Overdragelsesformer \ Dokumenter \ For køber \ For sælger \ Valg af rådgiver \ FAQ \ Find køber/sælger